Burn-out en voeding

In tijden van stress is goede voeding belangrijk. Langdurige stress brengt je spijsvertering en behoefte aan voedingsstoffen in de war. Hieronder lees je hoe je de juiste voeding kunt gebruiken om stress te lijf te gaan.

Gisteravond zat ik moe en chagrijnig na een lange, drukke werkdag op de bank. Ik wilde helemaal niets meer. Nou ja, ik wilde thee en een heleboel chocolate chip cookies. Terwijl ik wat zat te zappen, verdween het ene koekje na het andere in mijn mond. Heerlijk waren ze. Toch kan ik niet zeggen dat ik me top voelde toen ik mezelf om tien uur omhoog hees om naar bed te gaan.

Een grote behoefte aan suiker, troosteten, is voor mij altijd een signaal dat ik beter voor mezelf moet gaan zorgen. Wanneer ik gestrest ben wil ik zoete dingen eten. En ik ben niet de enige, want bij een verhoging van je cortisolpeil krijgen veel mensen trek in koolhydraatrijk voedsel. Een van de functies van cortisol is dat het suiker, vetten en aminozuren vrijmaakt voor de benodigde energie. Koolhydraatrijk voedsel kan het gehalte aan serotoninen doen toenemen. Dit zijn de hersenchemicaliën die een gevoel van kalmte geven. Je voelt je dus even prettiger, kalmer wanneer je koolhydraten hebt weggewerkt. Maar op de lange duur zal je steeds strakker zittende broek waarschijnlijk eerder voor meer ongemak en stress zorgen.

Hoe kun je voedsel nu gebruiken om de negatieve effecten van stress op je lijf tegen te gaan? Er zijn een heel aantal do’s en don’ts die je kunnen helpen wanneer je worstelt met stress.

 

Allereerst een aantal do’s:

  • Eet regelmatig en gezond; een aantal keren per dag een kleine maaltijd werkt beter dan drie keer per dag een grote maaltijd.
  • Start iedere ochtend met een lekker ontbijt. Op een lege maag is het lastig met stress om te gaan.
  • Eet met aandacht en neem er de tijd voor. Bij stress kan je lijf moeite hebben met het verteren van je voeding.
  • Luister naar je lichaam. Drink als je dorst hebt en eet wat als je trek hebt. Dit klinkt misschien als een open deur, maar veel mensen gunnen zichzelf bij stress geen tijd om even een pauze te nemen en wat te eten en drinken. Ze gaan maar door en merken aan het eind van de werkdag dat ze nauwelijks iets gedronken hebben.
  • Drink groene thee. Groene thee helpt om het cortisolniveau te laten dalen.
  • Eet pruimen, pompoenpitten. Hierin zit magnesium, een mineraal dat helpt onze bloeddruk op peil te houden. Bovendien helpt het spieren en bloedvaten ontspannen waardoor je beter kunt slapen.
  • Eet bananen. Bananen bevatten tryptofaan. Dit is een belangrijke bouwstof voor serotonine en melatonine. Serotonine is belangrijk voor een goede stemming en melatonine bevordert een gezond slaappatroon. Het stresshormoon cortisol breekt tryptofaan juist af, waardoor een tekort aan serotonine en melatonine kan ontstaan. Als je last hebt van stress is het dus belangrijk om tryptofaanrijke voeding te eten.
  • Eet vers fruit en noten. Deze zijn een gezonde bron van koolhydraten.
  • Eet pure chocola! Wat een fijne tip is dit! Pure chocola verlaagt de bloeddruk en is een stevige antioxidant. Cacao in chocola bevat stoffen als tryptofaan, magnesium en flavonoïden. Flavonoiden zijn sterke beschermende stoffen die in appels, kersen en thee zitten, maar het meest in chocola.
  • Eet paprika. Paprika bevat veel vitamine C, wat de hoeveelheid cortisol in je bloed na een stressreactie sneller doet dalen.

 

 

Don’ts 

  • Drink geen of minder koffie. Koffie prikkelt je centrale zenuwstelsel. Je voelt je alert en bij grote hoeveelheden gejaagd. Dat heb je dus niet nodig wanneer je al last hebt van stress. Bovendien kan koffie je slaap verstoren. Veel mensen met stress slapen sowieso al niet best door piekersessies over to-do lijstjes. Laat je kopje leut dus liever staan en kies voor water met een smaakje of kruidenthee.
  • Wees matig met alcohol. Ook alcohol kan je slaappatroon beïnvloeden.
  • Hoe groot de verleiding ook is, eet zo weinig mogelijk suiker. Als je eenmaal gewend bent om weinig suiker te eten, is het niet moeilijk om ervan af te blijven.
  • Drink liever geen zoete fruitdrankjes of frisdrank. De suiker in deze drankjes geven je even een energieboost, maar al snel voel je je juist vermoeider.

 

 

Gelukkig is het lijstje do’s een stuk langer dan het lijstje dont’s.

Bovenal, geniet van je eten en neem er de tijd voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *