Burn-out of overspannen?

Overspannenheid en burn-out. Deze twee termen worden vaak door elkaar gebruikt. Wat is nu het verschil? Wanneer ben je overspannen en wanneer heb je een burn-out? In deze blog lees je dat symptomen veel hetzelfde zijn en dat het verschil zit in omkeerbaarheid.

Symptomen van overspannenheid en burn-out

Vincent heeft een drukke, verantwoordelijke baan. Hij is sinds 4 jaar directeur van een grote basisschool en heeft te maken met 35 teamleden. Hij vindt het heel normaal dat hij altijd bereikbaar is. That’s part of the job, volgens Vincent. De leerkrachten weten dat ze hem 24/7 kunnen bereiken en laten het ook niet na om dit te doen. Ook ouders weten Vincent altijd wel te vinden.

Vincent houdt van zijn baan, maar sinds de adjunct-directeur 4 maanden terug is uitgevallen met een burn-out is het enthousiasme bij Vincent langzamerhand wat uitgedoofd. Hij heeft veel extra taken op zijn bordje genomen.

Vincent slaapt ’s avonds snel in maar, schrikt na een uur of 3 wakker en dan gaat zijn hoofd “aan” en hij krijgt het met geen mogelijkheid meer uit. Hij ligt te piekeren over wat er nog moet gebeuren, over de gesprekken die hij nog moet voeren en het zweet breekt hem uit. Hij transpireert zo extreem dat hij eruit moet om een schoon t-shirt aan te trekken. Zijn vrouw en kinderen merken ook dat Vincent verandert. Steeds vaker zegt hij zijn wekelijkse afspraak om te gaan squashen met een vriend af om nog even door te kunnen werken. Zijn kinderen weten ondertussen wel dat ze papa niet hoeven te vragen om een spelletje met ze te doen, want zijn antwoord is tegenwoordig standaard “nee”. Vincent is geestelijk afwezig en heeft een kort lontje.

Als lezer denk je nu ongetwijfeld: “Dat gaat niet goed met die Vincent. Zou hij een burn-out hebben?”

Luisteren naar je lichaam

Waar ligt de grens tussen burn-out en overspannen zijn? Er is een glijdende schaal tussen deze twee. Er is geen duidelijk moment aan te geven waarop overspannenheid overgaat in burn-out.

Stress is normaal. Iedereen kent periodes van stress. Hier is ook niets mis mee. Belangrijk is om deze periodes af te wisselen met periodes van rust. Wanneer er balans is tussen inspanning en ontspanning is er niets aan de hand. Zodra de balans zoek is en je niet meer tot rust komt, gaat je lichaam protesteren. In eerste instantie merk je dat je vermoeid bent. Je staat ’s ochtends op en je hebt het idee dat je nog wel 10 uur zou willen slapen. Misschien bemerk je ook dat je je minder goed kunt concentreren, dat je vergeetachtig bent. Dit zijn allemaal signalen dat je beter voor jezelf moet gaan zorgen.

Wanneer je de signalen negeert en gewoon door gaat op de oude voet, gaat je lichaam meer protesteren. De klachten verergeren en op een gegeven moment heb je het gevoel dat je echt je bed niet meer uit wil. Je kunt om iedere kleinigheid wel janken en je hebt een kort lontje.

Ga je op dit punt naar je lichaam luisteren en beter voor jezelf zorgen, dan kun je ook binnen een aantal maanden weer helemaal opknappen. Je was overspannen en door meer rust te nemen en stress te verminderen knap je weer op. Overspannenheid is omkeerbaar.

Helaas zijn er mensen die niets doen met de signalen en vinden dat ze “gewoon” door moeten. “Niet piepen, dat is voor watjes.” “Als ik nu thuis ga zitten loopt het totaal in de soep op mijn werk.” En off they go, tanden op elkaar en schouders eronder.

Deze doorzetters komen zichzelf keihard tegen. Want ook al wil je nog zo graag, als je lijf het niet meer aan kan, dan houdt het op een gegeven moment echt op. Bij een burn-out ben je te lang doorgegaan en heb je te lang signalen in de wind geslagen. Je moet dan denken aan maanden en jaren. Herstellen van een burn-out kost veel meer tijd en zeker wanneer je al wat ouder bent is er het risico dat je nooit meer helemaal de oude wordt.

Leren over jezelf

Hoe zit het nu met Vincent? Heeft hij een burn-out of is hij overspannen? De klachten zijn in de afgelopen drie maanden steeds iets toegenomen. Gelukkig heeft Vincent, op aandringen van zijn vrouw, hulp gezocht en is hij dingen anders gaan doen. Hij is zijn overtuigingen gaan onderzoeken en heeft geleerd zijn tijd en energie beter te managen. Na 5 maanden is Vincent weer aan het werk. Vincent was overspannen. Gelukkig heeft hij veel geleerd van deze periode. Dit maakt dat hij duidelijker zijn grenzen aangeeft, niet meer continu bereikbaar is en zijn ontspanning niet meer skipt om nog wat af te maken op zijn werk.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *