bewegen tegen stress

Burn-out en beweging

Bewegen, zeker beweging in de buitenlucht, heeft een grote invloed op je mentale gezondheid. Bewegen werkt goed bij stress. Trek je wandelschoenen aan en de deur achter je dicht en maak dagelijks tijd om te bewegen. Over het hoe en waarom lees je hier.

Arnold heeft een verantwoordelijke baan bij een verzekeringsmaatschappij. Werkweken van 60 uur zijn heel normaal voor Arnold. Vroeger voetbalde Arnold graag, maar wegens tijdgebrek is hij daarmee gestopt. Hij nam zich voor om twee keer per week te gaan hardlopen, maar de gloednieuwe schoenen die hij daarvoor kocht zijn hooguit drie keer gedragen. Arnold gaat met de auto naar kantoor en ’s avonds heeft hij geen puf meer om nog naar buiten te gaan om te bewegen.

Heel jammer, want bewegen is erg belangrijk om zowel geestelijk als lichamelijk gezond te blijven. Uit onderzoek dat aan de Universiteit van Harvard is gedaan, blijkt dat beweging een positieve invloed kan hebben op mensen met een depressie. Om mentaal gezond te blijven is het aan te raden om dagelijks te bewegen. Je hoeft niet direct te gaan trainen voor de marathon van New York, maar zo’n half uur wandelen per dag maakt al veel verschil.

Mindful bewegen

Ons lichaam kan zelf, door te bewegen, geluksstofjes zoals serotonine en dopamine aanmaken en het stresshormoon cortisol afbreken. Ga je lekker naar buiten, de natuur in, dan zul je merken dat de repeterende beweging van je voetstappen, gecombineerd met de frisse lucht en de rust je prettiger doen voelen. Ik raad je aan om geen muziek op te zetten, maar je te focussen op de geluiden van de natuur. Fluitende vogels, de wind die ruist door de bomen. Kijk heel bewust wat je tegen komt. Sta eens stil bij een mooie bloem of spelende lammetjes in de wei. Mindfulness oefeningen terwijl je aan het bewegen bent. Dit helpt je om je hoofd, dat vaak overuren draait, leeg te maken.

Wanneer je ervoor kiest om te gaan hardlopen of wielrennen, maak er dan geen competitie van. Zodra je er een wedstrijd van gaat maken, ook al is dat een wedstrijd tegen jezelf, komt er vaak toch weer stress om de hoek kijken. Blijf steeds goed luisteren naar je lijf. Dit is iets dat veel mensen die overspannen zijn of een burn-out hebben al lange tijd niet gedaan hebben. Alle signalen die het lijf gaf, sloegen ze in de wind. Zo is bewegen een mooie oefening om je lichaam echt te voelen.

Geniet van de beweging zelf en het buiten zijn. Enjoy!

Wil je persoonlijke begeleiding om stress te reduceren? Klik dan hier voor persoonlijk contact.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *