Hoe kom ik van stress af

Hoe kom ik van stress af? Ga eens wat vaker offline.

Offline is the new luxury. Deze uitspraak kwam ik tegen op Pinterest. Het zette me aan het denken. Wat is de invloed van veelvuldig online zijn op stress en burn-out? Kun je stress verminderen door minder online te zijn? Het antwoord is: jazeker! Bewust omgaan met je telefoon is the key.

Het gebruik van de smartphone blijkt veel stress op te leveren. In allerlei onderzoeken is aangetoond dat er een verband is tussen stress en het gebruik van digitale middelen. We zijn 24/7 bereikbaar, ook voor onze werkgever. Schermen staan tot ’s avonds laat aan waardoor we moeite krijgen met slapen. Op social-media zien we foto’s langs komen van anderen die hun grootste successen willen delen met de wereld. Door vergelijking van ons eigen leven, dat niet een aaneenschakeling van successen is, voelen we ons rot.

Loskomen van je werk

Het is belangrijk om echt los te komen van je werk. Met hard werken van 9 tot 5 is niets mis, mits je daarna tijd hebt om te ontspannen en te verwerken. Doordat je ook thuis nog meldingen krijgt van binnenkomende mails, blijft er constant een lijntje met je werk. Door ’s avonds nog mailtjes te lezen en eventueel te beantwoorden, blijft je brein bezig. Dit zorgt ervoor dat je brein zich niet kan herstellen van de werkdag.  Daantje Derks, arbeids- en organisatiepsycholoog aan de Erasmus Universiteit zegt: “Loskomen van je werk is een van de belangrijkste factoren die de kans op een burn-out verkleinen.”

Slaaptekort

Door ’s avonds nog bezig te zijn met je telefoon, laptop of i-pad zorg je ervoor dat je brein in de war raakt. Dit komt door het licht van de schermen van deze apparaten. Doordat dit licht in je ogen schijnt, heeft je brein het idee dat het nog dag is en nog geen tijd om te gaan slapen. Je biologische klok raakt zo ontregeld. Wanneer je je mobiel meeneemt naar de slaapkamer, loop je het risico dat je, wanneer je net lekker slaapt, wakker wordt door een melding dat er een bericht binnen komt. En ook al pak je je telefoon niet op, je brein registreert het en blijft er weer even mee bezig. Een slaaptekort zorgt ervoor dat je je niet fit en happy voelt. Hierdoor kun je minder goed met stress omgaan en zo kun je in een neerwaartse spiraal terecht komen. Stress is namelijk een belangrijke oorzaak van slaaptekort.

Sociaal vergelijken

Op Facebook (of Fakebook) zien we foto’s en berichten van de hoogtepunten uit het leven van onze facebook vrienden. Wanneer je zelf niet lekker in je vel zit, kunnen deze berichten er voor zorgen dat je je een sukkel voelt. In haar boek “De maakbaarheid van het geluk” gaat Sonja Lyobomirsky in op het verschijnsel sociaal vergelijken. We vergelijken ons zelf met anderen. Dit kan positief uitwerken en ons motiveren of inspireren. Vaker leidt het tot negatieve gevoelens als afgunst, somberheid of angst. Uit een Deens onderzoek uit 2015 blijkt dat 1100 proefpersonen die een week geen Facebook mochten gebruiken, meetbaar gelukkiger waren en minder stress hadden.

Moeten we dan onze smartphone, tablet en laptop de deur uit doen? Nee, al die apparaten zijn tenslotte ook heel handig. Bovendien is het niet realistisch om zonder al deze technische hulpmiddelen te leven. Wat dan wel? Ga bewust om met je smartphone. Wees je bewust hoe vaak je ‘m gebruikt en waarom. Heb je hem echt nodig of ben je tijd aan het vullen?

Ga voor jezelf in de komende week eens na hoe vaak je online bent en waarom. Door hier inzicht in te krijgen, kun je bewust eens vaker off-line gaan. Off-line is the new luxury!

Wil je begeleiding bij het verminderen van stress in je leven?  Klik dan hier voor contact.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *