Hoe kan mindfulness helpen als ik last heb van stress

Hoe kan mindfulness helpen bij stress?

 

Kim is een bevlogen leerkracht. Kim is ook onzeker en perfectionistisch. Ze leeft voornamelijk in haar hoofd. Gesprekken met ouders worden daar eindeloos voorbereid en na beschouwd. Kim werkt 5 dagen in de week keihard en in het weekend stort ze in. Dan merkt ze pas hoe moe en gestresst ze is. Zoals velen luistert Kim niet naar haar lichaam. Alles onder haar hoofd krijgt weinig aandacht. Heel jammer, want je lijf heeft je veel te vertellen als je erop let. In deze blog ga ik in op de vraag: “Hoe kan mindfulness mij helpen als ik last heb van stress?”

Mensen die over hun grenzen zijn gegaan en zijn opgebrand, hebben vaak al jarenlang signalen van hun lichaam in de wind geslagen. Het hoofd had de regie en dat zei dat je “vooral door moest gaan. Dat klagen voor watjes is. Dat je in de vakantie wel weer uit zou rusten.”

Een belangrijke stap in het herstelproces bij stressgerelateerde klachten is het gevoelig worden voor de signalen van je lijf. Voelen dat je honger hebt. Merken dat je houding verkrampt is in een gesprek.

Mindfulness is een methode die je leert op een accepterende manier om te gaan met alles wat zich aandient in het leven van alledag. Het is het aandacht hebben voor het hier en nu. Wanneer je dit niet gewend bent is dit iets wat je kunt trainen. Door te oefenen ga je als het ware je “aandachtspier” trainen. Het leren stoppen en met vriendelijke aandacht kijken naar de situatie en wat je nodig hebt is lastig en vraagt oefening.  Hoewel het in het begin ongemakkelijk kan zijn, zul je op de lange duur veel voor terug krijgen.

Er zijn verschillende manieren om mindfulness-oefeningen te gaan doen. Er zijn vele mindfulnesstrainers te vinden in den lande. Er is er ook vast een bij jou in de buurt. Voor lezers in Leiden en omgeving check eens de site van Heartfulmoments.  Ook apps op je smartphone zijn heel bruikbaar en makkelijk. De Mindfulness-app, Stop,breath & think en Headspace zijn voorbeelden van zulke apps.

Heel eenvoudig kun je al in het moment zijn door te stoppen en jezelf de vraag te stellen: “Hoe gaat het met mij?” Het stellen van deze vraag zet je even stil en maakt dat je gaat voelen hoe het met je gaat en wat je nodig hebt.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met mindfulness en het omgaan met stress. Weet jij nog een fijne oefening? Ik lees graag je tips in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *