van waarde trainingen TransactioneleAnalyse drivers

Transactionele Analyse – Opgejut door je drivers-

Opgejut door je drivers

Je stapt de teamkamer binnen en net op dat moment vallen je collega’s een paar seconden stil alvorens weer verder te praten. Dit heb je eerder meegemaakt en je voelt de spanning direct in je lijf. Om met dit nare gevoel om te gaan, schiet je in de vriendelijke, behulpzame stand. “Ik heb zin in thee. Kan ik voor jullie ook inschenken?” zeg je op een vrolijke toon. Hoe je ook je best doet om het de anderen naar de zin te maken, je blijft het gevoel houden dat je er niet helemaal bij hoort. Het gevoel van ontspanning, doordat je zo vriendelijk was het hele team van thee te voorzien, blijft uit. Je hebt het idee dat je steeds weer aardig en lief moet zijn, zodat jij er ook mag zijn. Dit idee van voorwaardelijkheid wordt in de Transactionele Analyse driver gedrag genoemd. We laten ons erdoor opjagen en uit het hier en nu halen.

Ons levensscript

Transactionele Analyse is een theorie die in de jaren 60 van de vorige eeuw is ontwikkeld door Eric Berne. In de Transactionele Analyse gaat men er van uit dat wij al in onze jongste jaren ons levensscript schrijven. Dit houdt in dat we conclusies trekken en besluiten nemen over onszelf en onze omgeving en hierop baseren we onze beslissingen in ons latere leven. Drivers zijn boodschappen die je kreeg van je ouders. Ze gaven je deze letterlijk: “Stoere jongens huilen niet.” Of impliciet door de manier waarop ze je voorleefden.

Als kind heb je besloten dat wanneer je maar lief of perfect genoeg was, je er mocht zijn. Door drivergedrag in te zetten kreeg je waardering en erkenning van je ouders/opvoeders. De driver gaat uit van een “Als…., dan…”denken. Dit betekent dat het om onvrij gedrag gaat. Door bepaald gedrag in te zetten hoop je waardering of erkenning te krijgen. Als kind was je afhankelijk van de volwassenen in je leven. Nu, als volwassene niet meer. Je kunt voor jezelf zorgen. Toch zetten wij allemaal nog driver gedrag in.

de vijf drivers

Om los te komen van dit drivergedrag is de eerste stap bewust zijn. Wanneer je doorhebt welk gedrag je inzet in stressvolle situaties, kun je gaan oefenen met ander gedrag. Uit onderzoek blijkt dat er vijf verschillende drivergedragingen zijn te onderscheiden:
-Wees perfect
-Doe de ander een genoegen
-Wees sterk
-Doe je best
-Schiet op
De meeste mensen hebben een of twee dominante drivers.

Je zet je drivers in in een stressvolle situatie. Je wilt dat stressvolle gevoel weg werken. Het probleem is alleen dat je nooit aan de hoge eisen van de driver kunt voldoen. Door te proberen te voldoen aan een bepaald beeld, misken je je eigen behoeften en dat zorgt alleen maar voor meer stress.
In de komende weken zal ik schrijven over de verschillende drivers. Wil je uitzoeken hoe het zit met jouw drivers? Neem dan eens vrijblijvend contact op voor begeleiding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *