van waarde trainingen Wees perfect

Transactionele Analyse driver –Wees perfect-

De allereerste training die ik gaf, zo’n vijf jaar geleden inmiddels, had ik tot in den treure voorbereid. Uren lang had ik informatie gezocht, nog weer eens de powerpoint aangepast, boeken en sites doorgespit naar de perfecte oefening. Niet dat ik door deze voorbereiding nu ontspannen aan de training begon, want ach, het kan natuurlijk altijd nog beter. Bij de evaluatie van de training moest ik concluderen dat ik veel te veel had willen doen in de tijd die we tot onze beschikking hadden. Ik was in mijn primaire driver “Wees perfect” gestapt.

Op zoek naar liefde en erkenning

In stressvolle situaties zijn wij geneigd om gedrag in te zetten waarvan we in onze jeugd hebben geleerd dat het ons liefde en erkenning kan opleveren. Op het moment dat er in ons iets wordt geraakt, waardoor we het gevoel krijgen dat we niet genoeg zijn, gaan we driver gedrag inzetten. We hopen door dit gedrag alsnog liefde en erkenning te krijgen. Helaas, het blijkt nooit te werken, want wanneer ben je dan aardig genoeg, sterk genoeg of perfect genoeg?

Mensen met een Wees perfect driver leggen de lat over de hele linie hoog voor zichzelf. Hun werk moet perfect in orde zijn, hun uiterlijk is verzorgd en hun huis is netjes en schoon, verder moet je natuurlijk ook nog de perfecte vrouw/man, moeder/vader, dochter/zoon en vriendin/vriend zijn. Ook voor de mensen in hun omgeving wordt de lat hoog gelegd. Ze denken dat ze het zelf toch beter kunnen en hebben daardoor moeite met delegeren. Hun verantwoordelijkheidsgevoel is groot en dingen mogen dus niet mis gaan. Ze hebben oog voor detail. Zullen nooit zomaar iets doen, maar hebben beslissingen zorgvuldig overwogen. Afspraak is afspraak is een belangrijke regel voor mensen met deze driver. Ze zullen zelf niet snel een afspraak afzeggen, tenzij ze doodziek in bed liggen, dan mag het. Mensen die zonder hele goede reden een afspraak afzeggen vinden ze heel irritant.

Wanneer de driver doorslaat zie je dat men snel gefrustreerd of ontevreden is. Dat dingen erg veel tijd kosten, omdat het perfect moet. Rapporten inkorten lukt niet, omdat ze moeite hebben om hoofd en bijzaken van elkaar te scheiden. Ze vinden het moeilijk om de lat lager te leggen en zich daar toch nog senang bij te voelen. Hier zit een diepe angst onder om fouten te maken. Mensen met deze driver komen vaak serieus, onbewogen of zelfs wat saai over. De Wees perfect driver kan ook leiden tot verkramptheid en faalangst. Dit kan er voor zorgen dat je dingen uit de weg gaat. Als je niet zeker weet dat je plan perfect uitgevoerd gaat worden, dan maar liever überhaupt niet beginnen aan het plan.

Van moeten naar mogen

Herken jij deze driver bij jezelf? Hier lees je wat je kunt doen om deze driver te neutraliseren.
– Zie fouten maken als een kans om te leren
– Train jezelf erin om jezelf de vraag te stellen: “wat kan het ergste zijn dat er kan gebeuren als het niet perfect is. “
– Stel realistische doelen
– Plan realistisch hoeveel tijd je mag besteden aan een taak.
– Stel prioriteiten
– Vertel anderen regelmatig dat ze fouten mogen maken, dat dat geen ramp is.
– Formuleer een Allower

Met een Allower geef je jezelf toestemming om ander gedrag in te zetten. Van “Ik moet….” Naar “Ik mag..”. In plaats van “Ik moet perfect werk leveren” naar “Ik mag fouten maken”. Een Allower formuleer je positief en simpel. Een zin die je makkelijk tegen jezelf kunt zeggen op momenten dat je dat nodig hebt. Voorbeelden van een Allower bij de Wees perfect driver zijn: Ik ben genoeg of ik ben ook ok als ik niet perfect ben.

Ga maar eens ervaren wat het met je doet wanneer je je Allower regelmatig tegen jezelf zegt. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Hier en hier lees je meer over de verschillende drivers uit de Transactionele Analyse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *