van waarde trainingen tips om te ontspannen

Soms kost ontspanning inspanning

Wanneer je na een lange dag werken moe thuis komt heb je behoefte aan ontspanning. Nu klinkt dat eenvoudig, maar soms valt het nog niet mee om je te ontspannen en echt uit te rusten. In deze blog lees je wat ontspannen in de weg kan staan en je krijgt tips om goed tot rust te komen.

Tijd om na te denken

Aan het begin van een vakantie vind ik het vaak heel moeilijk om rustig een boek te lezen of wat te lanterfanten. Ik zit dan nog zo in de doe-stand dat ik allerlei klusjes zoek om bezig te zijn. Hoe anders is dat aan het einde van de zomervakantie. Na zo’n vier weken vakantie lijkt de ene dag geruisloos in de andere over te gaan. Voor ik er erg in heb is er weer een dag voorbij, die ik gevuld heb met lezen, koffie drinken en luieren.

“Tot stilstand komen” in je vrije tijd gaat niet altijd vanzelf. Als je ruimte krijgt om over andere dingen na te denken dan targets halen of plannen schrijven, kunnen er juist ook ongemakkelijke gevoelens de kop op steken. Door de drukte van de dag merk je ze niet op, kun je ze wegdrukken. Maar wanneer je niets hoeft, komen ze plots boven drijven. Misschien heb je weinig plezier in je werk, voel je je eenzaam, is er een knagend gevoel van onvrede over je relatie.

Jezelf verdoven

Een manier om met deze ongemakkelijke gevoelens om te gaan is jezelf verdoven. Je kunt jezelf verdoven door ieder vrij momentje Facebook te checken, uren televisie te kijken, aan de gang te blijven door een lange to-do lijst af te werken. Natuurlijk is het lekker om een spannende serie te volgen of klusjes van je lijstje af te kunnen strepen. Maar er is wel een verschil tussen bewust kiezen voor een activiteit en daarvan genieten of jezelf verdoven om niet te hoeven denken of voelen over ongemakkelijke zaken.

Hoe lastig ook, het is beter voor je om stil te staan bij deze gevoelens. Ze wijzen er vermoedelijk op dat je ergens behoefte aan hebt, wat ontbreekt. Als je kunt accepteren dat je je niet fijn voelt en er niet voor wegvlucht, kun je het onder ogen zien. En wanneer je duidelijk hebt wat je behoefte is, kun je misschien een oplossing bedenken waar jij of een ander aan kan bijdragen. In de Geweldloze Communicatie heet dit een verzoek doen.

Hoewel het soms niet meevalt om te ontspannen is het van groot belang om het wel te doen. Hieronder lees je tien tips die je kunnen helpen.

1. Doe iets dat niet lijkt op je werk
Heb je de hele dag binnen achter een computerscherm gezeten? Dan is ’s avonds op de bank Youtube filmpjes kijken op je tablet, niet ontspannend voor je brein en ogen. Beter zou het zijn om bijvoorbeeld te gaan wandelen of in de tuin te werken.
2. Doe iets waar je geen hekel aan hebt
Dit klinkt als een open deur, maar je hoeft niet per se iets te doen wat je heel leuk vindt om te ontspannen. Heb je geen hekel aan strijken, maar heb je daar een neutraal gevoel over? Dan zou strijken je best kunnen helpen om te ontspannen.
3. Doe iets waarbij je niet hoeft te presteren
Op je werk heb je vaak het idee dat je aan verwachtingen moet voldoen. Dat je prestaties moet leveren waar je op beoordeeld wordt. Wanneer je in je vrije tijd een hobby hebt waarbij je ook doelen wilt halen of waarop je wilt presteren, is dit niet ontspannend. Fietsen kan heerlijk ontspannend zijn, maar wanneer je wedstrijden gaat fietsen en hoge doelen stelt voor jezelf, is dit eerder een bron van spanning.
4. Vergeet de tijd voor even
In het dagelijks leven speelt tijd een grote rol. Je moet de trein halen, je hebt 20 minuten om boodschappen te halen voor de vergadering start. Leven met de klok zorgt voor spanning. Door in het weekend je horloge niet om te doen, ruimte te hebben in je agenda voor spontane acties, kom je meer tot rust.
5. Warm water
Een dagje wellness of thuis een douche of bad nemen. Studies hebben aangetoond dat je minder gestresst wordt van warm water. Het ontspant je spieren en het zorgt ervoor dat je oxytocine-niveau verhoogt. Dit hormoon speelt dat een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Het bevordert onder andere de rust, de ontspanning, de verbondenheid en de spijsvertering. Wanneer je je gestresst voelt kan het ook helpen om even met aandacht je handen te wassen met warm water.
6. Beweeg
Bewegen helpt om de stresshormonen in je lichaam af te bouwen. Ben je niet zo’n fan van bewegen? Het helpt om het samen met anderen te doen en routine in te bouwen. Vaste momenten op de dag of in de week.
7. Houd energie-gevers en -nemers in balans
Niet alles wat je op een dag doet kan of hoeft leuk te zijn. Dingen doen waar je geen energie van krijgt, maar die energie kosten, dat is geen probleem. Wat wel van belang is is dat daar tegenover ook dingen staan die je energie geven. Wanneer de balans zoek is en je meer energie uitgeeft dan dat je op doet, moet je op gaan letten. Doe je dit langere tijd, dan loop je kans uitgeput te raken. Houd voor jezelf eens bij wat je energie kost en wat je energie geeft en investeer bewust in je energiegevers.
8. Doe ontspanningsoefeningen
Sommige mensen hebben helemaal niet door dat ze gespannen zijn, totdat ze het verschil hebben leren voelen tussen spanning en ontspanning. Wanneer je jezelf hierin gaat trainen, zul je ook in het dagelijks leven eerder doorhebben wanneer je in je lichaam spanning opbouwt. Probeer eens een progressieve relaxatie oefening van Jacobson.
9. Investeer in sociale relaties
Uit onderzoek is gebleken dat sociale contacten een buffer kunnen zijn tegen de gevolgen van stress. Besteed tijd aan je partner, vrienden en familie. In moeilijke tijden is het fijn dat er mensen zijn bij wie je je verhaal kwijt kunt, die met je meedenken en die ondanks alles van je houden.
10. Maak er een routine van
Regelmaat brengt rust. Wanneer je iets tot een routine hebt gemaakt, hoef je niet meer na te denken over of je iets wel of niet zult doen. Voor mij is het een routine geworden om iedere ochtend, direct na het opstaan, te mediteren en daarna een wandeling te maken. In vakanties, wanneer je tijdsindeling en soms je omgeving anders zijn, is het lastig om routines vol te houden. Je moet dan weer bewust gaan kiezen en dat kost meer moeite. Breng routine aan in ontspannende activiteiten, zodat het makkelijker wordt om goed voor jezelf te zorgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *