5 stappen om je voornemens wel te halen

5 stappen waarmee jij je voornemens WEL haalt

Geschreven door Dr. Martijn Veltkamp

De eindstreep van 2018 is in zicht en daarmee is de tijd van de Goede Voornemens aangebroken. Misschien wil je je bijvoorbeeld assertiever gedragen. Of meer bewegen of afvallen wellicht? Alleen… uit onderzoek blijkt dat 92% van de Nieuwjaar voornemens niet gehaald wordt. Lees hier welke 5 stappen je helpen om je voornemen wél om te zetten in gedrag.

Als jij in het verleden moeite hebt gehad om je goede voornemens door te zetten, dan sta je niet alleen zoals je uit het bovenstaande cijfer kunt aflezen. Het goede nieuws is dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst zijn. Wat eerst onmogelijk leek, lukt ditmaal wellicht wel, doordat je nu de juiste aanpak volgt.
Doorloop je in de juiste volgorde 5 stappen van gedragsverandering, dan stijgt je slagingskans van 8 plots naar 75 procent. Daarom staan ze hier voor jou alle 5 op een rijtje! Kijk ook onderaan deze blog voor een kortingscode om de workshop ‘Goed Voornemen -> Goede Gewoonte’ te volgen.

1. Wat is je doel & wat hield je tegen?
Bedenk goed wat jij écht wilt. Iemand kwam bijvoorbeeld bij mij met het doel meer te sporten, maar in werkelijkheid wilde deze persoon afvallen. Als je aan het ‘verkeerde’ doel werkt, dan geef je uiteindelijk sneller op. Bedenk in deze stap ook goed waarom je het gewenste gedrag nu niet laat zien: wat houd je tegen? Wat zijn je verleidingen & valkuilen? Pas als je je daar bewust van bent, kun je daar gericht aan werken. Richt je op maximaal 2 veranderdoelen.

2. Wat is je route & wat zijn je mijlpalen?
Je hebt nu wel een doel voor ogen, maar moet in deze stap gaan nadenken over hoe jij dat precies gaat halen. Maak dit zo concreet mogelijk, en meetbaar bovendien. Oftewel: welk gedrag ga jij laten zien? En wanneer en hoe vaak? Bijvoorbeeld ‘assertiever zijn’ is geen gedrag. Bedenk in welk gedrag assertiviteit zich uit en neem je voor dat gedrag te vertonen, en ook wanneer.

3. START! & omgevingsanalyse
Nu je weet wat je doel is en welk gedrag je gaat vertonen mag je starten. Bedenk in deze fase ook hoe je je omgeving kunt gebruiken. Laat mensen om je heen weten wat jij wilt bereiken en vraag ze bijvoorbeeld om je regelmatig feedback te geven, of misschien kun je zelfs samen aan hetzelfde doel gaan werken. Evalueer daarnaast je fysieke omgeving. Wil je meer sporten, dan helpt het bijvoorbeeld als de hardloopschoenen of sportfiets in het zicht staan, in plaats van ver weggeborgen.

4. Doorzetten & omleidingen maken
Een week of twee na de start zul je merken dat het soms lastig is om je nieuwe gedrag door te zetten. Om door te zetten is het belangrijk om bewust bezig te blijven en steeds te monitoren hoe het gaat met je concrete stappen uit Stap 2. Iedere keer dat je toch terugvalt in je oude patroon (want dat gaat ongetwijfeld wel eens gebeuren, dat hoort bij verandering) is het goed even op te schrijven: wat gebeurde er, wat voor situatie was het, en wat ga jij de volgende keer in deze situatie anders doen?

5. Van gedrag naar gewoonte
Na verloop van een aantal weken merk je dat sommige dingen steeds meer vanzelf gaan; ze worden een gewoonte. Voor de dingen die lastig blijven blijf je bezig met Stap 4. In deze laatste fase kijk je bovendien vooruit; ben je tevreden met je nieuwe gedrag of wil je nog meer aanpassen? In het laatste geval ga je weer naar Stap 1.

Zelf een begin maken met jouw goede voornemens? Doe dan nu met korting mee aan de workshop ‘Goed Voornemen -> Goede Gewoonte’, op zaterdagochtend 19 januari (09.30-13.00u) in de mooie Azijnmakerij in Zeist. Je gaat dan onder begeleiding van Martijn Veltkamp aan de slag met de 5 stappen, toegepast op jouw eigen situatie. Aan het einde van de workshop ben jij er klaar voor om écht aan de slag te gaan (Stap 3).
Kosten: €99,-
Als lezer van deze nieuwsbrief ontvang je 10% korting; vul de kortingscode ‘Waardeblog’ in. Koop je ticket hier:
https://www.eventbrite.nl/e/tickets-goed-voornemen-goede-gewoonte-workshop-gedragsverandering-53680141749?aff=erellivmlt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *